Activiteiten aanbod

Het M.E.C. biedt verschillende activiteiten aan voor scholen, gezinnen, groepen enz. Ons team past zich zonder problemen aan de groep aan. Zijn het kleuters, middelbare scholieren, hogeschoolstudenten, ouderen, mensen met een beperking, wij passen ons aan zodat iedereen een aangename en leerrijke ervaring opdoet. Om een activiteit aan te vragen of meer informatie te verkrijgen kan u vrijblijvend contact opnemen met ons. Voor bepaalde activiteiten zijn wij afhankelijk van het getij (vloedlijn en garnaalkruien). Wanneer het weer tegen zit voorzien wij alternatieven (dit gebeurt altijd in samenspraak met de groep).

Introductie op het strand (+ duinen)

Dit is een algemene introductie op het strand. We gaan met de groep het strand op en ontleden het landschap. Wat is een strand? Hoe is onze Noordzee ontstaan? Wat vinden we in de buurt van het strand? Wat is de vloedlijn? Waarom zijn er duinen? Waarom is er droog en nat zand? Wat zijn de getijden? Klimaatverandering? Waarom is de zee belangrijk? Dit is slechts een greep uit de vragen die aan bod komen tijdens deze activiteit.

indien gewenst maken we ook een wandeling door de duinen en hebben we aandacht voor de vegetatie die we daar aantreffen, het ontstaan en het belang van de duinen. Natuurlijk is er ook ruimte om te spelen in het zand (zowel in de duinen als op het strand).


De vloedlijn

Bij laag water trekken we het strand op. We gaan naar de vloedlijn en bekijken welke schatten deze heeft achtergelaten. We vinden verschillende soorten schelpen, eikapsules van roggen, eieren van de wulk, vuursteen, algen en misschien zelfs enkele zeldzame schelpen? Helaas vinden we vaak ook afval en deze kans grijpen we aan om de problematiek van de vervuiling van de zee en de gevolgen hiervan op laagdrempelige manier uit de doeken te doen.

Kinderen vinden het altijd fijn om te snuffelen naar schelpjes en andere vondsten. Niets is leuker dan thuis te komen en aan mama of papa te tonen welke mooie schelpen ze hebben gevonden.


Krabbenvissen

Dit is onze meest aangevraagde activiteit. We klimmen het staketsel op en gebruiken netjes met vers visaas om krabben te vangen. Met wat geduld vangen we krabben. Wanneer deze bovengehaald zijn bekijken we de dieren en determineren we ze: hoeveel poten heeft een krab? Kan een krab ruiken, zien, horen? Welke soort krab is het? In de zomer halen we ook vaak ongevaarlijke ribkwalletjes boven. Op het eind van de activiteit laten we de dieren terug vrij en zien we hoe ze terug kruipen naar zee of zich ingraven in het zand.

Strandrangerlabo

Kinderen kunnen even in de huid van een wetenschapper kruipen en actief experimenteren. We doen eenvoudige proefjes en we bestuderen strandvondsten onder binoculairs. We hebben een vivarium waarin de de kinderen levende dieren kunnen zien. Er staat een kast met fossielen waarmee we het ontstaan van de Noordzee uit de doeken doen. Een leuke activiteit in het kader van wetenschapservaring of een leuk alternatief bij regenweer.

Garnaalkruien

Bij laag water doe we onze botjes aan en gaan we het water in. Via steeknetjes proberen we garnalen te vangen. Met wat geluk vangen we ook kleine visjes. We bekijken samen wat we gevangen hebben en laten de dieren daarna terug vrij. Wat zijn garnalen? Wat leeft er in het zand net onder de golven? Hoe leven garnalen? Waarom zijn de garnalen die we vangen grijs en diegene die we eten roze? Dit en nog vele andere vragen komen hier aan bod. Dit is een leuke aangename activiteit. Niets leuker dan na een lange treinrit in de zee te kunnen ploeteren.

Geleid bezoek Amandine

De Amandine, gebouwd in 1962, was de laatste ijslandvaarder en maakte haar laatste vaart in 1992. Dit schip voer naar IJsland en kwam terug met tonnen verse vis. Het ligt nu als museumschip in een droogdok te Oostende. Het MEC biedt geleide wandelingen aan voor jong en oud op, rond en in het museumschip.

Wat is de IJslandvaart? Was dit veilig? Hoe leefde men aan boort van dit schip? Hoe ving men vis? Dit is een unieke ervaring voor kinderen.

Geleid bezoek Mercator

De Mercator werd in 1932 gebouwd in Schotland en ligt na een lange carrière als wetenschapsschip en opleidingsschip sinds 1964 in Oostende als museumschip. Het MEC biedt geleide wandelingen aan in en op het schip. We bekijken de verschillende reizen die de Mercator gemaakt heeft (o.a. naar Paaseiland waar ze één van de grote stenen beelden heeft meegebracht en naar Hawaï om het lichaam van Pater Damiaan op te halen). We bekijken hoe het leven was aan boord van het opleidingsschip.

Havenwandeling

We maken een wandeling in het havengebied va Oostende. We hebben aandacht voor de vistrap, de vismijn en we kunnen een overzetbootje nemen naar de overkant van de haven. We hebben hier aandacht voor de visserij en voor beide wereldoorlogen. Ook piraterij en kaapvaart komen aan bod. 

Wat is een vismijn? Hoe wordt de vis gevangen en verhandeld? Hoe is de haven van Oostende ontstaan? Waarom was Oostende een gevreesde plek in de 16de eeuw? 

Viswandeling

Als stad aan Zee zijn er vele viswinkels in Oostende waar je verse vis kunt vinden. Met een gids maak je een wandeling naar de verschillende viswinkels en krijg je een antwoord op de vraag waar de vis vandaan komt en hoe ze gevangen wordt. Onderwerpen als overbevissing komen uiteraard ook aan bod.

Vogels

Wat vliegt daar? Zijn alle meeuwen dezelfde of zijn er verschillende soorten? Zijn er ook andere vogels dan meeuwen? Onze gids laat je zien dat er een grote verscheidenheid aan vogels leven aan onze kust. Afhankelijk van het seizoen kun je de 'vaste inwoners' zien of de 'tijdelijke verblijvers'.

'Woeste Willem'

Woeste Willem is een zeerover op pensioen. Hij is niet gevaarlijk meer. Maar hij wil wel zijn kennis en ervaringen op zee delen met al wie wil luisteren. Kinderen ontdekken op een ludieke manier de natuur als speeltuin. Op speelse wijze wordt de natuur ontdekt.

Geschikt voor de eerste graad van het lager onderwijs.